BEMÆRK: De fleste kultursteder i Herning Kommune er åbne igen. De følger naturligvis myndighedernes retningslinjer og gør alt, hvad de kan for at sikre publikum gode og trygge oplevelser. På grund af nedlukningen, flytninger aflysninger af arrangementer i en periode kan der være enkelte arrangementer i kalendervisningen, som er fejlbehæftet. Visningerne har link til arrangørernes hjemmeside, hvor du altid er sikret de seneste opdateringer på arrangementerne. HerningErKultur Helt Sikkert!

Viser 21-23 ud af 23 resultater

28
Sep
Universets blomst
Billedkunst

Universets blomst

Lad roen sænke sig i særudstillingen af Else Alfelts værker 'Universets blomst', hvor vi desuden har genskabt Alfelts zen-have fra 1968 og belagt en udstillingssal med et særproduceret væg-til-væg-tæppe med motiv fra udstillingen.
Særudstillingen 'UNIVERSETS BLOMST' viser eksempler på Else Alfelts meditative mysticisme i en serie farvemættede malerier fra 1960erne.

Da Else Alfelt i 1967 rejste til Japan, blev mødet en åbenbaring for hende. Indtrykkene fra tempelhaverne i Kyoto, Heison-bjerget, fuldmånen over Fuji og Nara med de to tusinde stenlygter voksede videre i hendes kunst sammen med et stærkt islæt fra kalligrafien.

Alfelt fandt i zenbuddhismen en filosofi, som hun - uden at have sat navn på - havde arbejdet kunstnerisk med gennem store dele af sit liv. Hendes værker rummer således kun reminiscenser af den sete virkelighed (eksempelvis et bjerg eller en måne) og indbyder os til at vende blikket meditativt indad. Den tomme kunstoplevelse har potentialet i sig selv til at lukke op for vores inderste.

Et kæmpemæssigt væg-til-væg-tæppe med motiv af Else Alfelt fylder museets runde sal sammen med værker med motivet Universets blomst, som havde helt særlig interesse for Alfelt i 1960erne. Udstillingen opfordrer til, at man opholder sig i rummet, sætter sig ned og lader roen sænke sig.

I 1968 viste Alfelt sine japansk-inspirerede billeder på udstillingen 'STENLYGTERNES LAND' på Den Frie, hvor hun med reference til den japanske kultur indrettede en zen-have i udstillingssalen. 50 år senere har Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum genopført Alfelts forgængelige zen-have i museets udstillingssal

Læs mere Universets blomst

Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum
Birk Centerpark 1, Herning
Torsdag den 31. maj 2018 til torsdag den 31. december 2020, kl. 10.
28
Sep
Naturligvis - landskabsmalerier af Allan Otte
Billedkunst

Naturligvis - landskabsmalerier af Allan Otte

I samarbejde med Fuglsang Kunstmuseum og Brandts præsenterer HEART den hidtil største udstilling med kunstneren Allan Otte (f. 1978).
Med temaer som fødegården, landbrugskritik og menneskets udnyttelse af naturen sætter udstillingen fokus på hvordan Otte gennem sine særegne arbejdsmetoder tager livtag med landskabsmaleriets traditionelle udtryk, og hvordan han samtidig forholder sig til nutidens modernisering af landbruget.

Allan Otte er en af de mest bemærkelsesværdige malere på den hjemlige kunstscene. Siden sin afgang fra Kunstakademiet i København i 2007 har han betaget publikum og anmeldere med sine smukke og overraskende skildringer af det danske landskab. Det er imidlertid ikke landskabet i sin traditionelle og romantiske version, der interesserer Otte, men snarere at se bagom idyllen og ind i den moderne virkelighed, som den ser ud.

I sine værker tager Allan Otte et opgør med 1800-tallets national-romantiske landskab. Det landskab som danske guldaldermalere som C. W. Eckersberg (1783-1853) og hans elever begynder at tage ud i og male fra 1830'erne, og som fra 1840'erne blev populære motiver i borgerskabets hjem. Der er imidlertid milevidt fra disse skildringer til Allan Ottes moderne landbrugslandskaber anno 2019. Det er nemlig ikke lutter idyl, når Allan Otte giver os sin moderne version af det romantiske landskabsmaleri. Tværtimod. Døde grise, havarerede biler og kølige robot-fodermaskiner er nogle af de figurer, der befolker billederne. Naturen er ikke romantisk, det er en produktions-natur. Og så alligevel. For mellem de grå betonhaller og de store gårde, er der også elementer af stor skønhed. Om det er den blå himmel udført med air-brush, de snoede landeveje eller markerne, møjsommeligt malede med kunstnerens signatur-penselstrøg, så er den der, naturen som vi kender den. Som noget vi kører igennem i biler, som en baggrund for vores liv og fortælling om vores land. Og som et løfte om noget evigt, der også selv i Allan Ottes køligt registrerende optik er til stede i billedet.

Allan Otte vil ikke skønmaleriet. Han vil åbne vores øjne for naturen, som vi virkeligt omgås den og virkeligt anvender den. Det møde bliver frontalt i hans værker, vi står ansigt til ansigt med naturen i dens allermest brutale og brutalt moderne version. Og det er dybt foruroligende og påfaldende smukt og grimt på samme tid.

Med valg af motiv, og ikke mindst teknik, er Allan Otte en af de mest konsekvente fornyere af maleriet i Danmark og hans billeder har indgået i en lang række udstillinger siden afgangen fra Kunstakademiet. Ottes nytænkende måde at skabe malerier på baggrund af samplede collager af billeder fundet på internettet og fotograferet af ham selv, er både dybt original og sætter begge medier - fotografiet og maleriet - i spil overfor hinanden. Ved første øjekast synes Allan Ottes malerier realistiske. Men ved et nærmere kig opløses illusionen i en flimrende abstraktion, der minder om et fotografi i alt for høj opløsning. Med sine værker peger Otte vedholdende på maleriets muligheder samtidig med, at han i sine motiver undersøger den kontrollerede natur, som i dag omgiver os på alle sider.

Udstillingen er støttet af:

Augustinusfonden
15. Juni Fonden
Statens Kunstfond
Landbrugets Kulturfond
Knud Højgaards Fond
Beckett Fonden
William Demant Fonden
Grosserer L. F. Foghts Fond

Læs mere Naturligvis - landskabsmalerier af Allan Otte

HEART Herning Museum of Contemporary Art
Bitten og Aage Damgaards Plads 2, Herning
Lørdag den 19. september 2020 til søndag den 24. januar 2021, tirs-søn 10 -16.
1
Okt
Dronningestrik - De royale masker
Blandet/Ukendt

Dronningestrik - De royale masker

På Tekstilmuseet åbner vi til oktober op for en royal særudstilling, når Ulla og Koushi fra 'Den store Strikkedyst' udstiller strikkede værker lavet med inspiration i H.M. Dronning Magrethes garderobe og kunstværker.
I anledning af H.M. Dronning Margrethes 80 års fødselsdag har de inkarnerede royalister og strikkeeksperter Ulla og Koushi - kendt fra tv-programmet Den Store Strikkedyst - fortolket både dronningens garderobe og kunst og omsat det til strikkede brugs- og pyntegenstand.

Ulla og Koushi har ud over deres fælles forkærlighed for strik og kongehuset, en smittende livsglæde og virketrang. Værkerne udstråler således strikketeknisk overskud, kreativitet, farveglæde og respekt for monarken.

Udstillingens værker

I udstillingen vil publikum opleve en mangfoldighed af strikkede værker med stor variation i genstandstyper, teknikker, materialer og farver. Alle værkerne tager udgangspunkt i dronningens egen kunst eller garderobe. Med en ide fra eksempelvis en hat eller en messehagel har Ulla og Koushi designet og konstrueret nye modeller. Herunder kjoler, sweatre, bluser og tasker.

Om kunstnerne

Ulla Madsen og Koushi Radhakrisnan mødtes som hhv. deltager og vært på programmet Den Store Strikkedyst. De har begge en stærk fascination af dronningen: Ulla beundrer især dronningen for hendes evner som statsoverhoved og kreativ kunstner, og hun inspireres af dronningens egne værker. Koushi får til gengæld sine ideer fra det flamboyante og storladne royale univers, hvor der er farver over feltet og ikke for små sko, kjoler eller hatte.

Fernisering
Ferniseringen finder sted på Tekstilmuseet d. 1. oktober, kl. 15.00-17.00. Museet byder på en forfriskning, der er gratis entré, men på grund af Covid-19-regler får kun gæster med forhåndsreservation adgang. Tilmelding foregår på museummidtjylland.dk

Læs mere Dronningestrik - De royale masker

Tekstilmuseet, Museum Midtjylland
Vestergade 20, Herning
Torsdag den 1. oktober 2020 til søndag den 31. januar 2021, tir til søndag, kl. 11-16.