Viser 1-13 ud af 13 resultater

17
Dec
event-img
Foto

"Øjeblikke" lukker og slukker

Den kendte landskabsfotograf Kirsten Klein fra Mors bliver den sidste fotograf, der udstiller på Danmarks Fotomuseum, som lukker med udgangen af 2017.
Med denne udstilling vender Kirsten Klein op og ned på det udstillingsprincip, hun førhen har anvendt på fotomuseet. Hidtil har Kirsten Klein arrangeret sine udstillinger ud fra forskellige temaer. Denne gang er det med en hel ny indfaldsvinkel til hendes fotografier, hvor hun i sammensætningen af udstillingen har lagt vægt på den oplevelse, det er at have været til stede i det rette øjeblik. Derfor har udstillingen fået titlen "Øjeblikke".

Et øje, et blik, og et øjeblik er udgangspunktet for denne udstilling, siger Kirsten Klein.

Øjet, der ser og har blikket for det for det sete. Øjeblikket er det korte tidspunkt, hvor oplevelsen af lys og motiv fæstes på nethinden, overføres gennem kameraet, de små korn fanges, belyses til en helhed og øjeblikket er bevaret i tid og rum, fortsætter Kirsten Klein.

På udstillingen på fotomuseet viser Kirsten Klein fotografier fra nogle af sine rejser i 3 vidt forskellige verdensdele. Hun har denne gang udvalgt fotografier med menneskeskildringer fra Mexico og Guinea-Bissau i Vestafrika. Hendes fotografier er (små) serier, der bl.a. viser kaktusser, palmer og urter fra Mexico. Det bliver også til en række farvebilleder fra Kina, hvor hun især har lagt fokus på sten og planter.

Øjeblikket opleves nok stærkest og mest intenst ved rejser ud i det ukendte og anderledes. "At rejse er at leve" har vores verdensberømte eventyrdigter engang sagt, og denne sandhed har jeg ofte erfaret på mine mange rejser. Men også på vandringer i kendte egne, hvor lysetpludseligt kan forandre det velkendte,opstår magiske øjeblikke, der inspirerer til at komme tilbage og arbejde videre med motivet, forklarer Kirsten Klein.

Museets besøgende får også den oplevelse at se nogle af Kirsten Kleins velkendte sort/hvide skildringer fra det danske land og af barske og øde egne fra lande i Nordatlanten. Det er fra steder, hvor Kirsten Klein ofte har færdes og ved hjælp af lysets vekslende virkning skildrer det dramatiske i landskabet, og det opsøges på skiftende årstider for at få det optimale billede i kameraet

Læs mere

Danmarks Fotomuseum
Museumsgade 28, Herning
Fre. d. 5. maj til søn. d. 17. december 2017, lør og søn kl. 12-16.30.
17
Dec
event-img
Blandet/Ukendt

Når trådene bindes

Fra 25. marts - 17. december 2017. Da Christian Rantzau i 1638 etablerede en fårefarm nordøst for Sunds ved Herning, blev det startskuddet til den lokale produktion af kvalitetsuld.
Uld blev leveret til Herningsholm fra udlandet, men de lokale folk i Herning ville forbedre uld kvaliteten og et stort eventyr begyndte.

Med udgangspunkt i en udstilling på Herningsholm om rigsgreven Christian Rantzau og den fascinerende historie om uld og stoffremstilling, vil Museum Midtjylland se nærmere på trikotagevarefremstilling, der blev grundlaget for den tidlige tekstilindustri i Midtjylland.

Sted: Herningsholm Museum

Læs mere om arrangementet på Aarhus 2017 hjemmesiden her

Læs mere

Herningsholm Museum, Museum Midtjylland
Viborgvej 72, Herning
Lør. d. 25. marts til søn. d. 17. december 2017, Tir-søn.
17
Dec
event-img
Blandet/Ukendt

Nathan Coley - The Same for Everyone

HERNING HØJKOLEHELE 2017. Den anerkendte skotske kunstner Nathan Coley har skabt en række lysende værker, der som mytiske lysmanifestationer binder regionen sammen fra øst til vest.
Værkernes placering er udvalgt på grund af deres særlige betydning og kontekst, og teksterne står som midlertidige udsagn, der sammen med stedet skaber et billede, der kalder på vores opmærksomhed.

De ti installationer i værket bliver monteret på stilladser og består af små blinkende krystallys, som man kender fra forlystelsesparker. Titlen THE SAME FOR EVERYONE leder opmærksomheden hen på én de allermest skattede danske værdier, nemlig lighed for alle, og ideen til værkets tekst, titel og tema opstod netop på én af Nathan Coleys ture i Midtjylland, hvor han besøgte Friland og så et gammelt skilt med teksten Ens for alle.

Sætningen, ordene i sig selv, er ikke det centrale i værket, og stederne vil jo altid være der. Det er i rummet, hvor ordene og omgivelserne mødes, at magien sker.

Læs mere om arrangementet på Aarhus 2017's hjemmeside her

Læs mere

6 Kanten
Højskolevej 11, Birk, Herning
Ons. d. 30. november 2016 til søn. d. 31. december 2017, Alle dage.
17
Dec
event-img
Blandet/Ukendt

Fast Samling: Carl-Henning Pedersen og Else Alfelt

Udvalgte værker fra museets samling. Tidlige værker af Carl-Henning Pedersen og Else Alfelt viser de allertidligste favntag med kunsten, de mange fællestræk og form- og farveeksperimenter fra tiden før CoBrAsammenslutningen.

Læs mere

Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum
Birk Centerpark 1, Herning
Fre. d. 1. januar 2016 til søn. d. 31. december 2017
17
Dec
event-img
Blandet/Ukendt

Bjørn Nørgaard: Marat - Hvem var Corday

Læs mere

HEART Herning Museum of Contemporary Art
Birk Centerpark 8, Herning
Lør. d. 9. september 2017 til søn. d. 14. januar 2018
17
Dec
event-img
Blandet/Ukendt

Mathias & Mathias - Artie

Læs mere

HEART Herning Museum of Contemporary Art
Birk Centerpark 8, Herning
Lør. d. 9. september 2017 til søn. d. 14. januar 2018
17
Dec
event-img
Blandet/Ukendt

Jannis Kounellis - 1936-2017 In Memoriam

Læs mere

HEART Herning Museum of Contemporary Art
Birk Centerpark 8, Herning
Lør. d. 9. september 2017 til søn. d. 14. januar 2018
17
Dec
event-img
Billedkunst

Mathias & Mathias og Bjørn Nørgaard

HEART præsenterer de to store installationer: Bjørn Nørgaard, Marat -Hvem var Corday? fra 1976 samt Mathias & Mathias, Artie fra 2017.
Bjørn Nørgaard, Marat -Hvem var Corday? 1976

En menneskekrop i et badekar stjæler opmærksomheden. Kroppen er en gipsafstøbning af kunstneren Bjørn Nørgaards overkrop. Et spejl danner baggrund.Rundt om badekarret er bl.a.; en bibel, Anders And blade, æg, dåseøl, brød, et stearinlys samt kunstnerens dagbog og udklip med fotografier af ukendte og kendte mennesker, der har kæmpet for en sag. Dagbogen indeholder bl.a. notater om den franske revolutionspolitiker Jean-Paul Marat (1743-93), der skabte grundlaget for vores vesteuropæiske demokratiske frihedsidealer, og Nørgaards personlige tanker og overvejelser om det at være kunstner og politisk aktiv.

Du kender måske bedst Bjørn Nørgaard for nogle af hans senere værker, f.eks. sarkofagen, tiltænkt hendes Majestæt Dronning Margrethe den 2. og Prinsen; eller for de storslåede gobeliner? Nørgaard er en alsidig kunstner, der har lavet aktioner i det offentlige rum og arbejdet som billedhugger, tegner, keramiker og filmmager. Værket "Marat - hvem var Corday?" markerer afslutningen på en periode, hvor Bjørn Nørgaard sammen med sin hustru Lene Adler Petersen (1944 -) var optaget af at arbejde med en slags politisk teater. De opførte f.eks. den berømte "Hesteofringen" i ´70, hvor en arbejdshest blev slagtet, som et opråb om de grusomheder, der fandt sted under Vietnamkrigen, eller den meget omtalte performance "Den kvindelige Kristus" i ´69, hvor Lene Adler som en protestmanifestation gik nøgen gennem kapitalens hovedsæde Børsen.

Værket "Marat - hvem var Corday?" fra 1976 er et hovedværk i museets samling. Installationen er en billedlig fortolkning af mordet på én af den franske revolutions store skikkelser, nemlig Marat. Han blev i 1793 myrdet i sit badekar af den unge kvinde Charlotte Corday, der opfattede ham som revolutionens personificerede tyranni. Hun blev få dage efter knivmordet henrettet i guillotinen. Historien fortæller, at Corday var en både karakterfast og målbevidst kvinde, og de skrifter man fandt efter hendes død vidner om et stort intellektuelt overskud.
I Bjørn Nørgaards installation sidder helten Marat i et badekar, nøjagtigt som på et berømt billede af Marat malet af kunstneren Jacques-Louis David i 1797. På den måde får Nørgaard med værket sat fokus på en blodig historie om frihed, lighed og broderskab, og samtidig gennem henvisningen til Jacques-Louis David maleri af Marat og via sine dagbogsnotater trukket tråde til både fortiden og nutiden.



Mathias & Mathias, Artie, 2017

»Kunsten er flygtet fra bygningen.« »Ja! Det virker som om den er aldeles forsvundet. « En af medarbejderne bekræftede. »Kunsten har hvad!?« »Kunsten er flygtet. Den er væk, forsvundet ud i den blå luft.«

I værket Artie fra 2017 træder du som museumsgæst ind på en scene, på samme måde som en skuespiller i teateret. I rummet er placeret fire store skærme i glas med menneskeskikkelser påtegnet. En fremmedartet lyd fylder rummet, og midt i det hele står en række skulpturer.

Ved indgangen udleveres en tekst skrevet af værkets kunstnere, den danske kunstnerduo Mathias Toubro (f. 1986) og Mathias Dyhr (f. 1991). Teksten fortæller historien om den forsvundne kunst, og indledes med ordene "kunsten er flygtet fra bygningen". Det er et tragikomisk drama, der udspiller sig på en kunstinstitution ikke ulig HEART, og handler om et museumspersonale, der desperat jagter kunsten. Historien leder tankerne hen på det folkekære H. C. Andersen eventyr om kejserens nye klæder. - For hvad er ´ægte´, rigtig kunst forstået i betydningen meningsfuld kunst, og hvad er uærlig kunst uden indhold og betydning..? Lige under Mathias og Mathias' ironiske distance til museet som institution, lurer altså diskussionen om, hvad kunst er og skal være, og hvilken rolle du som beskuer og besøgende spiller i forståelsen af kunstværket og museet som kulturinstitution. Jagten efter "Artie", sker både i tekstens fiktive univers i installationens konkrete virkelighed, med dig som hovedperson. I museets café kan Mathias og Mathias' artievand købes med hjem som en souvenir, eller skulle du blive tørstig under jagten på "Artie".

Teksten til værket udleveres i receptionen.

Kunstnerduoen Mathias Toubro og Mathias Dyhr har arbejdet sammen siden 2012, og er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2016. Mathias og Mathias har tidligere udstillet på udstillingsstedet Tranen, Kunsthal Charlottenborg, NHL Space, Last Resort og Sculpture by the Sea.

For yderligere info og pressebilleder kontakt Thilde Nyborg: tnn@heartmus.dk

Læs mere

HEART Herning Museum of Contemporary Art
Birk Centerpark 8, Herning
Lør. d. 9. september 2017 til søn. d. 14. januar 2018, tirs -søn 10-16.
17
Dec
event-img
Billedkunst

Jannis Kounellis - In Memoriam

Jannis Kounellis døde d. 16. februar 2017 i Villa Mafalda i Rom. HEART åbnede med en stor udstilling af ham i 2009 og museets samling omfatter flere af hans værker.
Jannis Kounellis var ikke Italiener. Han blev født d. 23. marts 1936 i Piræus. I 1956 forlod han sit fødested og begav sig på en rejse, som til slut førte ham til Rom, hvor han siden boede. Kounellis har holdt rejsen levende i sit værk - både det at rejse, men særligt denne rejse fra sit fødeland til Italien. Som en slags program for et liv og en kunst, han endnu var uvidende om, genopførte han den græske kulturs overførsel og transformering i den romerske.

Kounellis blev i løbet af 1960'erne en del af gruppen af italienske kunstnere kendt under betegnelsen Arte Povera. Hvor udtrykket end er blevet anvendt siden, er det stort set aldrig blevet oversat. På dansk betyder det "Fattig kunst", men "povera" betyder bl.a. også, "sparsom", "stakkels" eller "afdød", og kun på italiensk kan man bibeholde betegnelsens flertydighed. "Arte Povera" henviser til de materialer kunstnerne anvendte. I Kounellis tilfælde, ild, jern, træ, kul, dyr og planter, civilisationens og naturens byggesten, som i Kounellis' hænder bliver ladet med poesi. Brutalitet og skønhed skaber et sensuelt "Wunderkammer", hvor duft, syn og lyd genantænder vores ofte slumrende verden af kulturhistoriske referencer og arketypiske drømme.

Hos Kounellis bliver historien levende: den bliver gennem poetiseringen af det velkendte en levende del af nuet. Det sanselige og sansede rum, historien og moderniteten som konditionerne i menneskets tilværelse, er et afgørende tema i hele Kounellis' værk. Hans spørgsmål lyder: "Man kan ikke undslippe 3000 års kulturhistorie..så hvordan kan man være moderne under vægten af tradition og historie?

Spørgsmålet har relevans for et hvilket som helst samfund i verden, som oplever konflikterne mellem tradition og modernitet, som er den hurtige moderniserings og kommercialiserings følgesvende. To selvmodsigende og komplementære sider af samme sag, hvis erkendelse og besvarelse er hver generations vilkår.

For yderligere info og pressebilleder kontakt Thilde Nyborg: tnn@heartmus.dk

Læs mere

HEART Herning Museum of Contemporary Art
Birk Centerpark 8, Herning
Lør. d. 9. september 2017 til søn. d. 14. januar 2018, tirs -søn 10-16.
17
Dec
event-img
Billedkunst

Fernisering

Kunstmaler Christian Daugaard Herning og musiker Peter Christian Sejr Århus samt PH vine Herning.

Læs mere

Ateliergalleriet Ulla Houe
Paghs Allé 4 C, Herning
Lør. d. 2. december 2017 til fre. d. 19. januar 2018, kl. 16 -22 på åbningsdagen 2.12 ellers weekend 12-15 eller after aftale 22998650.
17
Dec
event-img
Billedkunst

Ingvar Cronhammar - Design

Udstillingen præsenterer en overset, men imponerende del af Cronhammars kunstneriske praksis, der udspiller sig i feltet mellem design, arkitektur og kunst.
Ingvar Cronhammar fylder 70 den 17. december i år og med udstillingen fejrer HEART den runde dag og en kunstner, som har formået at sætte sit store aftryk på kunstscenen over de sidste fire årtier. HEART ejer i alt 20 værker af Ingvar Cronhammar, heraf er 13 skulpturer. Det er dermed den største danske samling af værker af Cronhammar og den er ligeså afgørende for museet som samlingerne af Paul Gadegaard og Piero Manzoni.

Udstillingen stiller spørgsmålstegn ved forståelsen af begrebet kunst kontra begrebet design og viser en række af Cronhammars nytænkninger af brugsgenstande som bestik og lamper vist sammen med en række installationer og arkitekturmodeller. Hvad adskiller i princippet bænken i parken fra bænkene i udstillingen, eller bestikket hjemme på spisebordet fra det, der møder dig her på museet? Ganske vist har Cronhammar i de senere år designet en række genstande, som kan anvendes: lamper, bestik, bænke, stole, men der er på sin vis tale om en logisk kulmination på de "designmæssige kvaliteter" og klare referencer til brugsgenstande, som store dele af det samlede værk besidder.

Tag med på en rejse ind i Ingvar Cronhammars på en gang foruroligende og hjemlige univers!

I forbindelse med udstillingen udgives publikationen Ingvar Cronhammar - Design, med tekst af Anders V. Munch, Professor i designkultur ved Institut for design og kommunikation, Syddansk Universitet og Anders Troelsen, Lektor i kunsthistorie ved Institut for kommunikation og kultur, Aarhus Universitet med foto af Christina Capetillo.

I museets koncertsal vises på udvalgte dage kortfilmen KILL, 2011
I KILL forenes Cronhammars fascination af maskiner og industriel æstetik med Christoffer Boes stilbevidsthed og eksperimenterende filmsprog. Filmen KILL er blevet til i anledning af udstillingen Art Moves på Kunstforeningen Gl. Strand, hvor fem udvalgte kunstnere og filmskabere samarbejdede om at skabe et fælles værk i 2011

Læs mere

HEART Herning Museum of Contemporary Art
Birk Centerpark 8, Herning
Lør. d. 9. september 2017 til søn. d. 18. februar 2018, tirs-søn 10-16.
17
Dec
event-img
Billedkunst

Eventyrlig dialog

Efterår 2017. I efteråret 2017 lægger vi op til Eventyrlig Dialog imellem H.K.H. Prins Henriks livfulde bronzeskulpturer og Carl-Henning Pedersens fantastiske malerier.
Det internationale udstillingssamarbejde Eventyrlig Dialog åbnede i september i Centro Cultura Andratx på Mallorca, Spanien, og skal også et smut til Frankrig, før udstillingen vises på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i 2017. Vi glæder os meget til at kunne præsentere det eventyrlige møde

Sted: Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum

Læs mere om udstillingen på CHPEA's hjemmeside her

Læs mere

Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum
Birk Centerpark 1, Herning
Søn. d. 24. september 2017 til man. d. 2. april 2018, Tir-søn kl. 10-16.
27
Jan
event-img
Billedkunst

Jens Søndergaard - Farvekraft ad Helvede til

Farver, følelser og fandenivoldskhed for fuld udblæsning på HEART Til januar slår vi dørene op for den hidtil største retrospektive udstilling med maleren Jens Søndergaard under titlen "Farvekraft ad Helvede til".
Udtrykket, der er lånt fra Søndergaard selv, indkapsler hans syn på kunsten: Her kommer det vilde temperament og menneskets store følelser i frit spil på lærredet. Kvinderne i hans liv og den barske natur i hans barndomsegn i Thy var gennem hele Søndergaards liv motiver for hans store passionerede og traditionsbrydende malerkraft.

Selvom Søndergaard døde i en alder af blot 57 år formåede han at sætte varige spor i den danske kunsthistorie og hans stjerne er stadig lysende blandt en stor skare af passionerede kunstsamlere. Filmskaberen Anne Moulvad har som medproducent på udstillingen skabt en fantastisk medrivende dokumentar om netop de samlere i Danmark, der lever med Søndergaards værker. Filmen kan opleves på HEART ligesom et stort udvalg af samlernes værker og helt særlige personlige historier vil blive vist i udstillingen.

For yderligere info og pressebilleder kontakt Thilde Nyborg: tnn@heartmus.dk

Læs mere

HEART Herning Museum of Contemporary Art
Birk Centerpark 8, Herning
Lør. d. 27. januar til søn. d. 26. august 2018, kl. 10-16.

Kulturen syder og bobler i Herning. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med.

Felter markeret med * er påkrævet